Wykonawcy dróg krajowych. Albo aneksy albo bankructwo.

  • 28.05.2019, 08:50 (aktualizacja 28.05.2019, 09:26)
Wykonawcy dróg krajowych. Albo aneksy albo bankructwo. źródło: FB.ObwodnicaWałcz
Kilka lat temu wygrali przetargi podejmując pracę z wielkim optymizmem. Koszty pracy i materiałów zwiększyły się tak bardzo, że dziś nie tylko nie zarobią na intratnym interesie w sferze finansów publicznych, ale mogą stracić wszystko i pociągnąć za sobą kilkanaście firm podwykonawczych. Najświeższe problemy to obwodnica Wałcza na trasie S10, ale jeszcze wyraźniejsze jest to na S5 w kujawsko-pomorskim.

Kilka lat temu wygrali przetargi podejmując pracę z wielkim optymizmem. Koszty pracy i materiałów zwiększyły się tak bardzo, że dziś nie tylko nie zarobią na intratnym interesie w sferze finansów publicznych, ale mogą stracić wszystko i pociągnąć za sobą kilkanaście firm podwykonawczych. Najświeższe problemy to obwodnica Wałcza na trasie S10, ale jeszcze wyraźniejsze jest to na S5 w kujawsko-pomorskim

 

Co stanie się z budową drogi S5?  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma trudne orzech do zgryzienia, bo nie wiadomo, czy zerwie współpracę z włoską firmą Impresa Pizzarotti. Są odcinki, gdzie opóźnienia są znaczące. Włosi chcą dodatkowych pieniędzy, tłumacząc, że koszty materiałów i robocizny mocno wzrosły. GDDKiA analizuje dokumenty, aby poznać zasadność żądań. Przypadki odstąpienia od umowy przez GDDKiA, to nie wyjątek.  Doszło do tego podczas budów dróg S7 i S61 na Mazowszu i Podlasiu. Kontrakty o łącznej wartości 760 mln zł straciła firma Rubau Polska (hiszpańska grupa Construcciones Rubau). 

Scenariusz na wszystkich eSkach wyglądał podobnie. Wykonawcy nie płacili podwykonawcom, a Ci zabierali ludzi i maszyny. Wszystko wskazuje na to, że zarówno S5 jak i S10 nie będą oddane do użytku do końca tego roku. Zaległości są zarówno w płatnościach za usługi jak i za towar. Na stronie GDDKiA zniknęła data zakończenia inwestycji na S10 w Wałczu i prawdopodobnie rozważa się decyzje o dodatkowym aneksie, bo albo wzrost kosztów pracy, energii i materiałów  będzie zrekompensowany przez GDDKiA, albo firma upadnie i pociągnie za sobą inne podmioty.

 

 

.

 

html_html
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe